FAQ Musikhjälpen i Sundsvall
Den 9-15 december anordnas Musikhjälpen på Stora torget i Sundsvall. Här hittar du frågor och svar kring hur du kan engagera dig i samband med evenemanget.
Hur kan jag engagera mig under Musikhjälpen?
Det finns många sätt du kan göra det på:
- Boka plats på torget för att engagera dig till förmån för insamlingen under Musikhjälpen-veckan
- Boka scenen i 1891-gallerian – sprid kärlek och julstämning under Musikhjälpen-veckan
- Starta en insamlingsbössa Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Fler sätt du kan bidra på Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Jag vill engagera mig på torget – hur gör jag?
På Stora torget, där Musikhjälpen äger rum, kommer det finnas flera engagemangsytor. Bodar, marknadsbord, en aktivitetsyta och ett tipi-tält. Dessa ytor är bokningsbara för dig som vill engagera dig till förmån för insamlingen. Du bokar ytorna genom att mejla musikhjalpen@sundsvall.se. Ange vilken yta du önskar boka, vilken dag samt tid.
Får jag ta med eget tält till torget?
Det är inte tillåtet att ta med och sätta upp egna utrymmen på torget. Vill du engagera dig på torget behöver du boka någon av de ytor som finns att tillgå.
Får jag göra reklam för min förening/företag/annan verksamhet på torget?
Då Musikhjälpen direktsänds har produktionen satt upp riktlinjer för varumärkesexponering på torget, baserat på public service-bolagens krav och riktlinjer. När du deltar på de bokningsbara ytorna på torget är det okej att exponera varumärken och kommersiella logotyper i litet format i informationssyfte, tillsammans med insamlingsbössa och tillhörande QR-kod. Exempelvis inne i en bod.
För föreningar som deltar på aktivitetsytan är det okej att visa logotypen för den förening ni företräder. Exempelvis på kläder. ni behöver däremot täcka för eventuella sponsorers logotyper.
Ingen omfattande exponering av varumärken är tillåtet på torget. Du får tillexempel inte ha flaggor eller banderoller med logotyper eller andra budskap.
Det är alltid produktionen som i stunden avgör vad som tas med i sändningarna. Om produktionen anser att exponeringen av ett varumärke blir för framträdande kan de välja att inte filma det.
Måste jag ha en bössa för att engagera mig på torget eller 1891-scenen?
Alla pengar som samlas in på torget ska gå direkt till Musikhjälpen via en insamlingsbössa. Du väljer själv om du vill starta en egen bössa eller använda en befintlig bössa. Om du inte vill starta en egen bössa är ett tips att använda Musikhjälpens officiella bössa Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Kostar det något att boka in sig på torget eller 1891-scenen?
Nej, det kostar ingenting.
Hur länge kan jag boka in mig på torget?
Du behöver boka minst 2 timmar, oavsett vilken yta du vill boka på torget. Utöver det är det vad du tänker göra på torget som styr hur lång tid du behöver boka.
Hur länge får jag boka 1891-scenen?
Scenen bokas 30 minuter åt gången.
Vad förväntas av mig när jag boka in mig på torget eller scenen?
Bokningsbara ytor på torget
Du ansvarar själv för att genomföra din aktivitet, samt se till att du har rätt utrustning för att göra det. Du ansvarar också för att exponera QR-koden till den insamlingsbössa du önskar besökare på torget ska bidra till.
Alla bodar är utrustade med två stolar, en hylla och en ljusslinga. Bokar du aktivitetsytan får du tillgång till hela ytan samt ett marknadsbord i anslutning till ytan.
1891-scenen
Du ansvarar för att inta scenen på utsatt tid. Teknik och tekniker finns på plats.
Kan jag boka in mig på torget under andra tider än de som finns angivna?
Ytorna på torget går att boka måndag 9 december mellan klockan 17.00-22.00. Samt klockan 07.00-22.00 resterande dagar, 10-15 december. Har du önskemål om andra tider är du välkommen att kontakta oss på musikhjalpen@sundsvall.se.
Hur gör jag om jag vill vara med i glasburen på torget?
Det är SVT och Sveriges radio som bestämmer vem eller vilka som får delta i glasburen. Skicka ett mejl till musikhjalpen@sundsvall.se om du har förslag på innehåll till buren, så framför vi ditt tips. Om SVT och Sveriges radio vill gå vidare med ditt förslag tar de kontakt med dig.